tisdag 30 mars 2010

Sittbrunn.

I Stora drag börjar det väl likna någonting i riktning av en kajak, och jag har förutom en massa glasfiberarbeten bara pyssel kvar - massor med pyssel - Jag börjar med att såga ut hålet till sittbrunnen. Jag sågar ut grovt med sticksåg, och snyggar sedan till med sandpapper.  Jag faser kanten sned inåt och gör samma sak med de lister jag limmar ihop till nedsänkningen, så ingen ändträd syns. 




Det tog ganska så lång tid att få till, men var i och för sig enkelt. Resultatet blev en perfekt nedsänkning i 45° vinkel, där jag även snobbat lite med att hålla listen i samma ton. 


Nu var det dags för den raka delen av nedsänkningen och denna del tyckte jag nästan var jobbigare att få till. Jag kanske hade tröttnat och börjat slarva, men resultatet blev inte fullt så bra som jag hade hoppats, och det skulle visa sig att bli värre sedan jag slipade. 




Särskilt de sista bitarna som både skulle formas i både ändor och skulle tvingas ner och ångböjas var jobbiga och jag misströstar lite över hur det blev, men på avstånd och i bild ser det väl sådär o.k. ut.




Färdig med den platta delen av nedsänkningen.

Den stående sargen är nog det allra enklaste delmomentet vid uppbygning av sittbrunnssargen, vilket också inverkar på arbetshastigheten - jag fixade nog den på ett par timmar.

  
...och efter lite slipparbete så det ut så här...




Jag valde att dubblera listorna i framkant och bakkant av sargen. Inte att jag tror det egentligen behövs rent styrkemässigt - dock ger det möjlighet till en något snyggare och mjukare rundning av sargen - särskilt där bak, där det skall bli riktigt skönt när man lutar sig bak.

tyvärr syns några glipor efter slipningen - men där 
nedsänkningen möter däcket är skarven fulländat!


söndag 14 mars 2010

Arkivbilder: Däck

Alla ribbor på däcket var faktisk lagda för en tid tillbaka, men jag villa vänta med att publicera tills jag hade slipad däcket, så att det gick beskåda resultatet också. Tyvärr har en del job samt träning inför Malmö 24 Hour Kayak Challenge ställt till det lite och jag fick först tid att gå i verkstaden igen denna helg.


Tog lite tid innan jobbet flöt på igen. Först fick jag göra en ställning åt skrovet som visste sig vara omöjlig att få rätt även om jag kontrollmätte och allt var  korrekt. till slut fixade jag till toleranserna med Liggunderlag och fortsatte med att såga ut däckslinjen på spantmallarna och monterade dessa i skrovet. Eftersom glasfibern på insidan av skrovet har en viss tjocklek var det lite bökigt att  få spanten ordentligt inpassade igen och en kväll hade förflutit innan jag var klar att börja ribba. Mittribban och de första två listorna på sidorna tog också en hel kväll, men sedan flöt det på ordentligt. 


äntligen klart att ribba igen



Särskilt tillpassningen mot stävarna var tidskrävande men de stora ytor gick på rutin och efter ett par kvällar var däcket klart. Jag har nu använt 6 rullar maskeringstejp och mängder med smältlim. Tejpen använder jag främst till att fixera ribborna mot varandra medan jag styr ribborna mot spanten med små bitar av list och häftpistol och då och då limpistolen. Hade mycket jobb med att få listorna att tura mot varandra bak om sittbrunnen där jag har däckslinjen att luta neråt mot där sittbrunnssargen kommer vara

flyter på...

styra mot spanten

problem med balstyriska lister bak om sittbrunnen.

Jag grovslipade däcket fredag och är ganska nöjd med resultatet. Nu har jag huvudbrud om huruvida jag kommer göra infällningar i däcket fram för sittbrunnen eller inte... är det värt jobbet, är jag för lat ? finns där tid nog? vi får se (kommentera gärna).


fixa ful kvist. Tyvärr blev det en del sådana och inte alla blev så här snygga.




måndag 8 mars 2010

fortsat arbete med skrovet

Arbetet har gått ganska fort på sistone. Kör faktisk på ren rutin. Särskilt insidan har varit ett nöje den här gången eftersom jag via ulf upptäckt välsignelsen att använda skumroller till detta. Inga luftbubblor i väven förutom en och annan blåsa i ändskeppen men det är fixat.


skrovet klart på ytsidan efter 3 lager epoxi med slipning emellan. 

rätt vänd  

glassfiber på insidan. Börjar redan se ut som det blir ont om 
väv så jag vågor inte köra med en enda bit på längdriktningen 
utan kör som jag brukar med enmeter remsor på tvären.

stävarna med urtagna stävmallar  - blev ganska snyggt med tanka på
hur svåråtkomligt det var.


Färdigt skrov. Listerna är monterat så formen på skrovet hålls intakt.

Jag vägde skrovet och kom fram till att det enbart vägde 7.300 gram - nästan ett kilo mindre än beräknad och helt utan fusk - jag har dubbel väv under botten, fira gånger väv i baken och femdubbel väv i fören. Listerna jag bygger med har fått torka ordentligt och är förstås bara 4,3 mm tjocka men på andra sidan så skal inte fukthalten ha någon större betydelse för vikten och med profilerad ribb blir det också mindre slipning så 4,3 mm före slipning är inte speciellt tunt. 

Fortsätter jag hålla vikten så här bra utan att kompromissa så får jag en sjöduglig och stark kajak med tilltagna packutrymmen och 3 tätta gummiluckor som väger under 15 kg - detta borde inte vara möjligt egentligen - Njorden som jag byggde innan med raksågad ribb och lätta (otäta) träluckor vägde 18,5 kg och var 10% mindre volymmässigt och vist det var 5 mm ribb, men jag tog i ordentligt med vinkelslip och grova kapskivor, ett verktyg som jag inte alls använd den här gången.

torsdag 4 mars 2010

24H i Malmö nu på MKK bloggen





Långfärdssektionen i Malmö kanotklubb har nu en sida med information om Malmö 24 Hour Kayak Challenge den 24. - 25. april. Anmälan sker till mig  Jacob Fröslee Jonsson eller ulf Johansson Vill du gå direkt till sidan för tävlingen trycka här.




Redan 15 anmälda:


Ulf Johansson, MKK
Jacob Fröslee Jonsson, MKK
Richard "Nicke" Boman, MKK
Jörgen Lerstorp, MKK
Teresia Uggla, MKK
Leif Jägerbrand
Mattias Carlsson
Rosie Tauchmann och Mikael Fjäderdal (K2)
Peter Classon
Janina Huss, MKK
Anders Olsson, MKK
Stefan Andersson, MKK
Dagmar Heuck, MKK
Marja-Liisa Ylitalo, MKK
Annika Nielsen, MKK