fredag 23 april 2010

Pherusa sjösatt och utvärderad

Ett par snabba bilder och lite kommentarer från gårdagens kanalvarv med Uffe.

Först ut hade jag lite justeringsproblem med skäddan som nog satt lite tajt, så vi fixerade den där det kändes lagom och satte kajakerne i kanalen(det konstiga var at det gik at ge mer skädda (gummicorden var stark nog att dra ner den) medan upphalet gick aldeles för segt. Det kommer bli lite test i kväll där jag slipar lite runt axeln och djupar sporet i skäddan där linan för upphalet löper. Kollade att linan löp lätt i slangen i alla fall. Det skal gå lösa.

Sedan var det bara att sjösätta och paddla ett  enkelt varv...




Kajaken i sig var det inget fel på. Den artade sig i stort set som jag hade förväntat mig. Deremot visade det sig att fotstödet var för långt bort, fördäcket var lite för högt för att ge ordentligt stöd mot knäet och sitsen gnagade lite i sidorna mot höftbenet, och det fanns inget stöd för ryggen öveerhuvudtaget (det sista är nog ganska bra - men jag måste vänja mig - jag har en ovana med att sitta som i en fotölj när jag slöpaddlar i min Njord. I gengäll går det lägga sig på akterdäck utan att sargen gnagar i ryggen. Alla problem skal dock gå åtgärda med lite liggunderlag og extra skum på skottet / fotstödet

Omedelbart verkar kajaken snäppet snabbare än Njorden - vilket den borde vara så som den är ritat- klart rankare initialt - även rankare initialt än Uffes Corsa GT men slutstabilitet verkar vara högre än Uffes - fast jag har inte provat hela vägen än - kanalvattnet inbjuder inte till svalkande rollar. Vi bytte kajak och Uffe var enig. Rankare initialt men större slutstabilitet.

Kajakkens vikt var märkbart låg - också på vattnet -tyckte det var långt ner till vattenytan i förhållande till Njorden fast än jag bara har någon cm högre relingslinje.  Kajaken är mycket lättsvängd och man får ge ordentligt med skädda om man vil köra rakt när man ösar på - det kanske visar sig att kajaken är lite lovgirig i ett senare skedde...

Jag skal ta lite fler närbilder och berätta mera efter 24 timmars racet i morgon....det drar ihop sig och det gör min mage också - lite orolig är man...

6 kommentarer:

  1. Grattis till nya kajaken och tack för ölen i bastun efteråt, den satt fint!
    Och nu är det bara upp till bevis också, start om några timmar. Börjar också känna en viss oro..

    SvaraRadera
  2. Vi kör vårstädning på Oxelösunds kanotklubb i morgon - det måste väl anses som roligare ;-)))

    Håller tummarna för att ni inte får nattfrost. Madeleine Westin hotade med det för oss!

    SvaraRadera
  3. Hur känns det idag Jacob? Hur många mil blev det? Vem paddlade längst? Hur gick det för Teresia?

    /Viktoria

    SvaraRadera
  4. Jo Erik - Nattefrost blev det tyvärr och jag lyckades halka på bryggan någon gång under natten, men det stoppade inte oss. -Desutom var vädret kanon bra hela helgen. lite blåsigt och halvkallt lördag förmiddag, men på dagen var det uppåt 10 c och under kvällen försvann vinden helt och hållet. Söndagen var helt underbar och riktig varm. Toppen tävling -men överväger bara att vara arrangör / publik nästa år...

    Jag skal posta resultaten under kvällen, men inte för Uffe fått möjlighet att lägga utt dom på den officiella adressen...

    SvaraRadera
  5. Jag är imponerad över din inställning till tävlingen under alla 24 timmarna.Trots alla de blåsor du hade på dina händer och smärtan i dina axlar kämpade du dig genom ett varv till kl 07:20.Grymt bra jobbat Jacob!!!!!!!!!!!!!!
    Vi kanske kan koncentrera oss lite på havet snart?!Jag kommer dock att fortsätta mala på i kanalen,men inte i samma mängd som innan.
    Sköt om dig Jacob!!!
    /Nicke von flint

    SvaraRadera
  6. Det var väl en hygglig utvärdering - efter att ha suttit en halvtimma i den nya kajaken så klämmer du 16,8 mil på raken och vinner tävlingen..! Verkar ju funka rätt ok va..

    SvaraRadera