tisdag 12 januari 2010

Uppehål i bygget...

..Ja här händer inte mycket för tilfället - har varit för kallt i verkstaden. Å andra sidan har det varit precis lagom för lite myspaddling i helgen...


                           Fjällbacka, Bohuslän - Spannar efter isfri passage!

Jag har under helgen varit i Bohuslän och paddlat med Leif Jägerbrand som jag lärde känne under "Orust Runt" tävlingen i somras som Leif arrangerade. Det rörde sig om ett gammalt avtal som inte riktigt havde tagit höjd för den extrema kyla vi havde i helgen, men vad, ett avtal är ett avtal.

Jag åkte upp til Leif redan på fredagen och vi sov tack och lov i hans stuga vid Uddevalla den kvällen där termometern i bilen redan på vägen över Hallandsåsen visade -18c. Nästa morgon vaknade vi till en kristalklar solig dag med väldigt svag vind och temp. på -16 som höll i sig hela dagen. Vi handlade mat, åt lite skräpmat och kom iväg lite för sent, och fick nu leta fram en isfri iläggningsplats så vi åkte norrut mot Grebebstad där det ryktades om Isfri hamn. Vi hittade dock isfritt innan, i Fjällbacka, och sjösatte vora kajakker här vid ungefär 13:00.


                                           Jag och väderöarna


                                           Leif och begynnande isläggning

På Lördagen hann vi paddla i ett par tre timmar i perfekt solsken innan det så småningom blev mörkt. Dagens enda actionfyllda upplevelse stod jag för. Jag forsökte mig på en riktigt kall roll och misslyckades - och misslyckades igen -och igen, men eftersom det fan inte var något seriöst alternativ att göra en wet exit så fick jag ju så småningom rolla upp igen till Leif som hann bli smått orolig. Misären gjorde att jag, då vi kom fram till skäret vi tänkt tälta på, envisades med att repetera med ett halvt dussin rollar som tack och lov satt aldeles utmärkt. Tyvärr med resultatet att jag blev ganska så kall om fingrarna då vi gick i land och slog läger.



Jag rollar minus 16c



Det blev en fantastisk fin kväll med kort ö-promenad lite fotoarbete en stjärnhimmel som var klarare enn något jag set på sommaren. Tyvär fick kylan och det tidiga mörkret oss att hitta sovsäcken och Leifs Hilleberg Unna som fick räcka till två personer plus all mat och utrustning. Bekvemt vet jag fan, men vi frös inte iallafall.




på tork


no words...









Nästa morgon havde det blåst upp  men åtminstone var det fortfarande helt molnfritt och soligt och temperaturen var nu uppe i gassande -5c. Det blev en lång brunch i solen och då vi äntligen kom iväg havde kloackan hunnit bli 12:30. Det blev en nogot kortare paddling tillbaka till Fjällbacka där isen - mottsatt isprognosen från SMHI - havde lagt sig fram för inseglingen. Det viste sig dock att isen gick passera - med tålamod och möda. En fin helg med sammanlagt blygsamma två mils paddling. Nu får jag nog börja bygga...



                                     Spår genom isen

5 kommentarer:

  1. Fina bilder! Verkade lite farligt det där med den misslyckade rollen...(synd när du inte är kapabel till kamraträddning heller..;)

    Mycket avundsjuk på paddlingen.

    Länkar från mkk-bloggen.

    /viktoria

    SvaraRadera
  2. Ja fantastiska bilder, måste verkligen få till lite frisk luft snart igen! Men två personer och full vinterpackning i ett Unna låter liite tajt..

    SvaraRadera
  3. Hej Jacob
    Misundelsesværdige billeder fra et smukt område jeg har til gode at besøge.
    Glæder mig til at følge bygningen af en svensk kajak, hvilket giver mulighed for at hente nye ideer og inspiration.
    Hilsen
    Erik

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas på ytterligare en tur till Bohuslän innan våren när det fortfarande är vinter men dagarna är lite längre.

    Erik F: Bohuslän är vackert som bara den, fast på somrarna kan det bli lite vel mycket folk.
    Så mycket nytt blir det inte att låte sig inspirera av, eftersom det meste kommer likna Uffes sätt att bygga på. Lite variation kommer där naturligtvis vara. Se upp för Skäddabox skott och infälld kompass. âven stävernes konstruktion kommer vara pytelite annorlunda...

    Takker för komplimenten.

    SvaraRadera