skrovet klart på ytsidan efter 3 lager epoxi med slipning emellan.
rätt vänd
glassfiber på insidan. Börjar redan se ut som det blir ont om
väv så jag vågor inte köra med en enda bit på längdriktningen
utan kör som jag brukar med enmeter remsor på tvären.
stävarna med urtagna stävmallar - blev ganska snyggt med tanka på
hur svåråtkomligt det var.
Färdigt skrov. Listerna är monterat så formen på skrovet hålls intakt.
Jag vägde skrovet och kom fram till att det enbart vägde 7.300 gram - nästan ett kilo mindre än beräknad och helt utan fusk - jag har dubbel väv under botten, fira gånger väv i baken och femdubbel väv i fören. Listerna jag bygger med har fått torka ordentligt och är förstås bara 4,3 mm tjocka men på andra sidan så skal inte fukthalten ha någon större betydelse för vikten och med profilerad ribb blir det också mindre slipning så 4,3 mm före slipning är inte speciellt tunt.
Fortsätter jag hålla vikten så här bra utan att kompromissa så får jag en sjöduglig och stark kajak med tilltagna packutrymmen och 3 tätta gummiluckor som väger under 15 kg - detta borde inte vara möjligt egentligen - Njorden som jag byggde innan med raksågad ribb och lätta (otäta) träluckor vägde 18,5 kg och var 10% mindre volymmässigt och vist det var 5 mm ribb, men jag tog i ordentligt med vinkelslip och grova kapskivor, ett verktyg som jag inte alls använd den här gången.
Fasiken vad nice det blir!
SvaraRaderaNej det ser ju inte så pjåkigt ut! Men, jag hade för mig att någon snackade i gårkväll om att däcket också var klart.. Eller hörde jag kanske fel där..? Du sitter väl inte och tjyvhåller på uppdateringar va..
SvaraRaderajo, däcket lär vara klart - men jag vil slipa lite också innan jag updaterar bloggen...sedan får man kanske intrycket att det går undan...
SvaraRaderaSkönt att sitta på den här sidan och gnälla för en gångs skull, o slippa stressen med både bygge och uppdateringar.. :)
SvaraRadera