söndag 14 mars 2010

Arkivbilder: Däck

Alla ribbor på däcket var faktisk lagda för en tid tillbaka, men jag villa vänta med att publicera tills jag hade slipad däcket, så att det gick beskåda resultatet också. Tyvärr har en del job samt träning inför Malmö 24 Hour Kayak Challenge ställt till det lite och jag fick först tid att gå i verkstaden igen denna helg.


Tog lite tid innan jobbet flöt på igen. Först fick jag göra en ställning åt skrovet som visste sig vara omöjlig att få rätt även om jag kontrollmätte och allt var  korrekt. till slut fixade jag till toleranserna med Liggunderlag och fortsatte med att såga ut däckslinjen på spantmallarna och monterade dessa i skrovet. Eftersom glasfibern på insidan av skrovet har en viss tjocklek var det lite bökigt att  få spanten ordentligt inpassade igen och en kväll hade förflutit innan jag var klar att börja ribba. Mittribban och de första två listorna på sidorna tog också en hel kväll, men sedan flöt det på ordentligt. 


äntligen klart att ribba igen



Särskilt tillpassningen mot stävarna var tidskrävande men de stora ytor gick på rutin och efter ett par kvällar var däcket klart. Jag har nu använt 6 rullar maskeringstejp och mängder med smältlim. Tejpen använder jag främst till att fixera ribborna mot varandra medan jag styr ribborna mot spanten med små bitar av list och häftpistol och då och då limpistolen. Hade mycket jobb med att få listorna att tura mot varandra bak om sittbrunnen där jag har däckslinjen att luta neråt mot där sittbrunnssargen kommer vara

flyter på...

styra mot spanten

problem med balstyriska lister bak om sittbrunnen.

Jag grovslipade däcket fredag och är ganska nöjd med resultatet. Nu har jag huvudbrud om huruvida jag kommer göra infällningar i däcket fram för sittbrunnen eller inte... är det värt jobbet, är jag för lat ? finns där tid nog? vi får se (kommentera gärna).


fixa ful kvist. Tyvärr blev det en del sådana och inte alla blev så här snygga.




11 kommentarer:

  1. Ulf J har en mer nersvängd relingslinje framför sittbrunnen. Då får man mer nytta av försänkningarna i däcket för paddlingen. Luta en rak list (=paddel) mot skrovet så ser du hur mycket som går att tjäna.

    SvaraRadera
  2. Ser inte helt enkelt ut det där..
    Själv är jag rätt nöjd med mina inskärningar. Även om jag antagligen inte tjänar så många mm paddelisättning så känns däcket lite slankare och det "händer" något på det annars ganska långa fördäcket. Särskilt de två senaste byggena tog jag i ordentlig vilket jag tycker blev bra - första gångerna fegar man antagligen lite för mycket..
    Men du har ju mycket lägre fördäck och dessutom liten sittbrunn, så jag är inte lika säker här. Infällningarna hamnar rätt långt fram och får ingen naturlig kontakt med nedsänkningen runt sittbrunnen..
    Jag skulle nog klippt till några i papper, tejpat fast på plats och sen tagit mig en ordentlig funderare tillsammans med några koppar kaffe. Ev hade jag stoppat in allt i datorn och photoshoppat några varianter också.
    Men gör klart allt runt sittbrunnen först medan pappmallarna ligger på plats, så kan du smälta det i lugn och ro..

    SvaraRadera
  3. jaeh.. uffes relingslinje är inte mycket mer nersvängd på hans "campingkajak" men ja han har reelt tiltagna utskärninger på sin "competizione". Sedan kör jag ju med lågt grönlandsinspirerad däck fram för sitbrunnen så jag har mycket mindre använding för utskärningerne. Om jag gör utskärningar eller inte värderer jag enbart utifrån estetiska skäl -som du säger är det begränsad hur mycket det går vinna på denna kajak endå...

    SvaraRadera
  4. Jag föreställer mig att även en kajak med lågt däck och liten sittbrunn skulle vinna på infällningar paddelmässigt. Utseendemässigt är det upp till betraktaren.
    Har tagit en bild av Commander med tele och tryckt ihop perspektivet
    http://arnstrom.org/photo/index.php?gallery=./Commander_Braviken&image=_8016156_s.jpg
    Syns bra att infällningen går ner i skrovet.
    Fördel = mer lättpaddlad kajak
    Nackdel = mindre kartbord

    SvaraRadera
  5. på commandern skär infällningen endå ner i skrovet under relingslinien. På grönlandskajak går det inte at göra detta i samma grad, då relingslinien i förväg är så låg att du nästan når under vattenlinjen med utskärningen. Desutom är Commandern 57 cm i relingslinjen mot 50 cm på Dynamene (min). Jag säger inte att du har fel, bara tt utskäningarna kommer bli mindre kraftfulla än på commander. Därför undrar jag om det är värt jobbet, eftersom det kommer ge så pass lite (max 2 cm på djupet

    SvaraRadera
  6. Om det enbart är av estetiskt skäl hade jag struntat i det. Bättre att få klart kajaken tidigare och hinna paddla lite mer =)

    SvaraRadera
  7. Leif vet vad som gäller...Här ägnar vi oss inte åt styling som Björn T hade sagt. -Fast tänk om jag blev lite snabbare med effektivare isättning...då kanske....

    SvaraRadera
  8. Glöm inte att du ska sitta några timmar, typ 24 i sträck kanske, och titta ut över fördäcket - då vill man inte få några dumma "skulle ha gjort så där i stället" tankar..
    Egentligen tror jag inte man kan räkna in någon större funktionsvinst här eftersom däcket redan är väldigt lågt och du dessutom kör med gp. Men det estetiska är ju som bekant något helt annat - känns det som att man bara "måste" göra något så måste man antagligen göra det..

    SvaraRadera
  9. Funderade så pass mycket i går kväll att jag till slut la ner jobbet med sittbrunnen och infällde framre gummiluckan för liksom att få ett bättre överblick över situationen. Var kanske dumt att göra detta sent, och utan vidare tanke - nära att jag sågade ut för mycket men det gick att sänka luckan ytterligare några mm och då kom det att passa med det lite för stora hålet. Ser fint ut utan utskärninger men knaske det ser bättre ut med... Grejen är tat var det gratis (i tid)att få utskärninger hade jag ju troligen gjort dom...

    SvaraRadera
  10. Nå, blev det utskärningar eller inte?

    SvaraRadera
  11. nja...Efter mogen reflektion fram för skrovet samt att ha rådslagit sig med både Björn och Uffe har jag avgjord att det inte blir några - Efter att nedsänkningen av sittbrunnen blev klar och luckorna är infällda visar det sig faktisk rätt tydligt att infällningar inte behövs ens passar (eller också är det bara jag som vant mig vid tanken). Jag är faktisk helnöjd med mitt beslut och har inga som helst funderingar som pekar åt motsatt håll. -Sedan frigörs lite tid som jag tänker använda på att stärka min form inför M24KC...

    SvaraRadera