söndag 18 april 2010

Detaljpyssel och tidspres

Äntligen fick jag en stund över för ett litet inlägg. Det har inte varit varken jobb eller familj som varit i vägen förr bloggen utan bygget själv - Jag haft brottom som bara den med att bli klar.






 I själva påsken hände i stort set inget annat än att jag blev klar med de stora glasfiber och epoxijobben på däckets ut och insida, vilket gick helt och alldeles på rutinen. Särskilt insidan gick enklare än jag varit med om tidigare fast det finns gott om jobbiga detaljer. Att jag upptäckt hur enkelt det är med roller gentemot gummispackel på insidan är nog den huvudsakliga anledningen till att det kändes så relativt lugnt. Sedan är insidan av däcket inte särskilt pettigt. Lite kolfibertråder i glasväven och synligt vitlim på träytan gör inget, då det ändå kommer vara dolt. 


Då påsken var över så det riktigt illa ut med tiden och den senaste veckan har jag jobbat seriöst varje dag efter jobbet och till långt ut på natten. Och nu känns det som jag hinner igen fast det bara finns 6 dagar kvar innan tävlingen.


Det har blivit dags för sitsen, den ena av två detaljer det inte gick göra i förhand (den andra är förstås sargen).  Före kajakken sitts göt  jag med glasfiber direkt på plats i kajaken mot en bakkant i skum som sedan plockades bort. En effektiv metod som tyvärr föll på att resultatet var oerhört fult. 




Jag gör en någorlunda skåplig sits av skum som jag provsitter och modifierar tills jag är nöjd. Till slut tyckte jag det var värt att njuta kaffet i sittsen och gör klar till att gjuta en plugg i gips. Jag har förmånen att jag känner en av Sveriges två existerande stukatörer, Hans Räthel här i Lund som lovit mig att jag  kan få lite gips och shellack att experimentera med. Då det nu är dags erbjuds jag istället köra ut kajakken till verkstaden och Hans Räthel gjuter snabbt av min sitts, som jag sedan spacklar och slipar tills formen är snygg nog att kunde användas för att gjuta sittsen i kolfiber.




samtidigt gavs en gyllene möjlighet när jag nu haft kajaken ihop med maskeringstejp att ta lite bilder på avstånd och liksom syna linjerna...




Nu skal alla resterande detaljer inpassas i skrov och däck...


beslag gjort av glasfiberrör 


linfästen av kolfiber och titanium grade1  


hål för skäddan


Skäddabox i ren glasfiber - studs för anslutning av slang utförd. 

håltagning inför montage av skäddareglage


Skäddareglag - insida 







Då jag nu var klar med med dessa detaljer fattas bara sits, sarg, fotstöd och att kajaken fortfarande är i två halvor. Sitsen göt jag samtidigt som jag monterade beslagen och efter ett längre pass lyckades det mig att få den ur gipspluggen som tyvärr inte släppte så lätt som jag hoppats, även om jag förbehandlade med tre lager äkta shellack, 3 lager släppvax och två lager släppmedel. Nästa gång gjutar jag av i glasfiber, och gör sitsen i glasfiberform.






samtidigt passade jag på också att gjuta en V-balk att montera på baksidan av det frammre skott som också funkar som fotstöd. jag började bli lite mesig och tror inte det klarar påfrestningarna ensam.


Ja och då var det bara att anpassa kanten av sitsen med sittbrunnen och montera den i däcket med snabbepoxi. 






fotstöd monterat med snabbepoxi och glasfiberremsor.

V-balk

...Och äntligen blev det dags att limma ihop. Trött och mitt i natten på en dag mitt i veckan (och med bara 9 nio dagar kvar till tävlingen)


distanspinnar och epoxi på skarven. plastslangen mellan skäddabox och reglage är redan på plats.

Alt verkade passa, och förutom ett spännband runt kajaken vid framre luckan så gick det hålla halvorna på plats med vanligt maskeringstejp. Tyvärr visar det sig plötsligt att sitsen som innan verkade passa perfekt i skrovet nu släpper med 5-6 mm från golvet i skrovet, och jag fick derför ställa en låda på sitsen så den åter når ned.


En färdig kajak - nästan...


Egentligen för trött förr att blogga men ni får inte missa senaste dagarnas bilder på sitts och sarg...


monterer skumplugg inför gjutningen av sargen



slipad och monterad -återigen med snabbepoxi 
som jag upptäckt är - ja! -snabbare!

till slut gjuter jag inn ett ekstra lager kol förr utseendet.

Voila!



8 kommentarer:

  1. Grymt snyggt - ska bli kul att se den i verkligheten!
    Schyst med lite närbilder på alla delmomenten också, jag orkade inte med den biten när jag byggde..
    Lycka till med resten nu, o så får vi se hur det går på lördag!

    SvaraRadera
  2. Din båt kommer vara en ut av skönheterna på vattnet under M24KC,dock inte den som sitter i den ha ha!Bara skoja...du är rätt snygg för att vara dansk...
    Vi ses min vän
    /Nicke

    SvaraRadera
  3. Det blir väldigt, väldigt fint Jacob. Kul att se den live på lördag.

    /Viktoria

    SvaraRadera
  4. det är värt att bygga för kommentarerna enbart...

    SvaraRadera
  5. Det ska bli riktigt jäkla kul att se din skönhet (kajaken alltså!) på lördag. Hur går det med vikten på den, blir den så lätt som du hoppades?

    Kämpa på!

    -Leif

    SvaraRadera
  6. Inte fullt så lätt som jag hoppades, men nästan. Har varit slarvig med vägningar på sistone, men gisser 15,5 kg vilket är lägre än någon fullt utrustad havskajak som går köpa (vad jag vet) de lättaste anger vel vikter just över 16 kg. mina 15,5 kg blir då med allt, linor, beslag, sitts, luckor...Och 560 lång. Vi ses Lördag! (eller fredag blir det väl!)

    SvaraRadera
  7. Vikten på paddlaren eller båten!!???
    Hi hi!!!
    /Nicke

    SvaraRadera
  8. Du kan vinna snygghetspriset på lördag..för kajaken alltså, förutom all annan ära såklart.

    SvaraRadera