fredag 2 april 2010

Nedsänkning av luckor

Jag har valt samma lösning på nedsänkningen av gummiluckorna som Ulf Johansson, den är stark lätt och ganska enkel att få till om man har tålamod med de ganska många delmomenten - Men när det gäller epoxi är många delmoment i regel nyckeln till ett lyckat resultat, eller motsatsen är i alla fall sann: försöker man göra allt på en gång kommer man att misslyckas. Jag har gjort de flesta av mina detaljer i förväg och hade alltså redan potterna till mina nedsänkningar klara...




Eftersom du måste kombinera två tredimensionella former med varandra är det ganska klurigt att få till en användbar mall för hålet du måste skära i däcket, och i bästa fall blir resultatet bara i närheten av vad man hade tänkt.  Det gäller alltså att approximera väldigt konservativt, och hellre såga 3 - 4 gånger än 1 och upptäcka att hålet blev för stort. Jag lyckades hyfsat där jag sågade lite i taget och tillpassade hålet ganska mycket med extra styvt 40 sandpapper.


sedan tillpassade jag själva pottan till någorlunda korrekt form och återvände sedan till hålet i däcket igen.




Jag har tre luckor i allt, och vågade bara gör en varje dag. jag är medveten om att jag nog hade börjat slarva om jag hade fortsatt samma kväll.  När alla var klara var det bara att limma med snabbepoxi och slippa ner till rätt nivå. Jag är lite tveksam till mitt fikaskott. Eftersom mitt däck bakom sittbrunnen lutar kraftigt blir linjen mellan däck och nedsänkning lite konstig och rätt stor för så liten en lucka.


med alla hål i däcket rörde sig listen 
rätt mycket och fick fixeras noggrant 

slipning av kolfiber smutsar ner rätt mycket. Dammsuga noggrant!


Sedan återstod slipning av skrovet och någon halvtimmes blandad beundran / besvikelse av / över resultatet, och sedan blir det dags för de lite större epoxi / glasfiber jobben.


däcket slipat och klart för epoxijobben

16 kommentarer:

  1. Jacob, du imponerar! Ska bli otroligt kul att få se det färdiga resultatet. Om den bara är hälften så snabb som den är vacker blir du farlig på 24H & OR ;-)

    SvaraRadera
  2. Tack Leif,kanske kajaken är snabb men jag lär knappast vara det -jag försökte att paddla distans igår och paddlade åtta varv på kanalen + 3 returer till klubben, vilket motsvarar 37,5 km och jag var helt slut efter bara 4 timmar och 10 minutters paddling. Jag undrar om vi kommer klara 24 timmar! jag omprioriterar i alla fall min träning i fortsättningen och börjar träna distans fram för fart.

    SvaraRadera
  3. Hej Jacob
    Jeg har fulgt dit byggeri med de fine detaljer af blandt andet nedfældninger af luger og cockpitkarm og kan se det er Kajaksports ”click on” - luger du monterer. Rammerne til disse er af ABS-plastik, hvilke lim vil du anvende til monteringen?
    Hilsen
    Erik

    SvaraRadera
  4. 37,5 km på 4h10m är 9 km/h. Om du håller det tempot på 24H är det 21,6 mil. Världsrekordet är 24,2 mil... Sänk tempot, vi är ju bara vanliga, relativt otränade, småbarnsföräldrar - inte elitpaddlare...

    Tänk på historien om haren och sköldpaddan ;-)

    SvaraRadera
  5. Hej Erik. Jag kommer använda sikaflex (tror jag den heter). Den är tyvärr dyr (100 kr. för en vanlig tub till fogpistolen), men den håller, är tät, tål saltvattenexponering över längre tid och förblir elastisk över tid. Andra som har gjort samma använder samma produkt.

    Angående luckorna så har jag valt Kajaksport LRC-HT som är i stort samma som Click on luckorna men med lite bredare del av gummi. Den väger marginellt mera men är enklare att hålla tät och att få av och på, särskilt i kallt väder. Ett klokt val antar jag - jag känner till flera som haft problem med de lättaste click on modeller - gisser det är därför Kajaksport har introducerad den nya modellen "LRC-HT".

    Till Leif: haha...jag vet att jag kommeer .hålla ett mycket lägre tempo. Vad nytter det attt hålla 9 km/t i 4 timmar om du måste vila i de nästa 20 timmar? mina axler höll på att ramla av och jag hade ont överallt. Provar igen i morgon vid lägre fart och ser hur det går...

    SvaraRadera
  6. Erik; Jo sikaflex fungerar bra, men det bör vara den riktiga varianten. Jag provade nåt år med Clas Olsons budgetalternativ och det höll inte i längden. Rugga upp ytorna innan för bästa fäste. Brukar också komplettera med 4-6 försänkta M2/3 bultar (kommer inte ihåg exakta dimensionen) för extra styrka, t ex när det är kallt.
    Har kört med Kajaksports click-on förut men de höll inte alltid 100 % tätt, några irriterande droppar kunde rinna in i bakre skottet ibland. Har bytt till de nya LRC-HT och de funkar perfekt. Det enda jag har i en vattentät säck numera är min dunsovsäck.

    Jacob; 9 km/h är nog för snabbt ja.. Har haft lite problem med halsen i helgen så det blir nog ingen paddling i kväll men i morgon är det dags igen, troligtvis innan mötet. Måste också försöka hinna med en längre sväng senare i veckan..

    SvaraRadera
  7. Jacob og Ulf;
    Jeg har for nogle dage siden skrevet til Sikas kundeservice, om de havde et produkt, der har en god vedhæftningsevne på ABS-plast. Venter nu på svar, men trækker gerne på andres erfaringer.
    I dag findes der 2 komponent-lime, der hæfter på al plastik, men så skal man også investere i en speciel limpistol og da det jo kun er en hobby, er der grænser for investeringslysten. (Læs investeringsevne):)
    Erik

    SvaraRadera
  8. Hej (skickar denna kommentar en gång till på rätt ställe, den andra hamnade vid fel bygglogg) följer intresserat ditt byggande. Vad gäller luckförsänkningarna så blir det väldigt snyggt har studerat både dina och Ulfs. Jag tycker däremot det verkar svårt med själva tillpassningen för en som inte är lika händig som ni. Har därför funderat om det går att göra nedsänkningen lite som Björn Thomasson gör sin sittbrunssarg. Dvs. bygga den på plats och därefter avlägsna/fräsa bort det överflödiga (om ni förstår hur jag menar). Tror ni som har erfarenhet att detta skulle vara möjligt.

    Jon

    SvaraRadera
  9. Hej Jon
    Vet inte om jag har fattat ordentligt vad du menar, men det går bra att bygga underifrån också. Det finns info på Ross Leidys site: http://www.blueheronkayaks.com/kayak/index.html
    Tyvärr kan man inte direktlänka men gå in under Whiptail, Construktion pages, KajakSport hatches så ser du bilder
    Är nog lika funktionellt och möjligtvis något enklare att bygga, men jag tycker att det ser visuellt betydligt sämre ut med den synliga ändträ-kanten runtom. Ross löser det genom att lägga på ett extra lager kol ovanpå vilket ger betydande merjobb och troligtvis ännu svårare att få snyggt..

    Min metod är egentligen inte svår, kräver bara lite tålamod. ;)

    SvaraRadera
  10. Tack för svaret. Ja precis så menade jag, man bygger upp underifrån. Och ja, jag har grunnat mycket på hur man skulle få till ändträ-kanten så det inte ser hafsigt ut. får se om jag kommer på nån ide.
    Jon

    SvaraRadera
  11. Jon, lägg gärna upp lite bilder på nätet så får vi se hur det går, och så kan andra få lite inspiration.. ;)

    SvaraRadera
  12. Jacob, hur går det, får du klart skönheten till 24H?

    SvaraRadera
  13. Dude, it looks awesome! Will it be all white or should the deck be left wooden?

    SvaraRadera
  14. Hello P! Im leaving it wooden this time. Might be a bit old fashioned, but the white is not as thankful as the wood regarding patina - Wear and tear looks shitty on a white deck, where as it is almost invisible with the wood streaks underneath. -I guess it looks Ok anyway!

    SvaraRadera
  15. Hej Leif klart burken blir klar i tid. Jag hinner även lära känna den - jag räknar med att sjösätta två dagar innan tävlingen...Om inte tidsplanen skrider igen.

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Var kan man köpa LRC-HT luckorna?

    Mvh Joakim Rodebäck

    SvaraRadera