torsdag 25 februari 2010

Ribba skrov & glasfiber

Det har inte hänt något på bloggen ett bra tag nu, än mindre några inlägg rörande själva bygget, men nu är det dags. Det inte att jag inte gjort något, utan mina prioriteringar har varit bygget och lite träning och då har jag haft svårt att hitta tid. 


Först ut fick jag ju inse att om jag på alvar ville ha helt kvistfri virke av mitt Byggmax gran då fick jag skarva väldigt mycket, och hyvla så många snedlasker hade jag inte tålamod med, så jag fick uppfinna en liten mojäng...


Snedlaskomatic 2000


Med min Festool dycksåg (heter det så på svenska?) och lite plywood fick jag automatisera produktionen av snedlasker. Maskinen funkar klanderfritt och producerar 6 cm långa lasker.


Då jag väl beslöt att det var dags att bygga dök temperaturen ute åter till minus 6 c och till slutt fick jag använda helgen åt att isolera mitt garage,men det var väl lika bra att fixa detta med en gång.


grannens garage - vägg mot mitt garage

och då var det väl egentligen bara att börja. Roligt nog gick det nu att hålla ungefär 13 c i garaget, och sedan vindspärr blev monterat gick det upp emot 18 c - med futtiga 1250 watt.

Dt är egentligen inte mycket att berätta om själva ribbandet. - Kan dock nämna att det gick undan i ungefär samma takt som när jag jobbade med raksågat - eftersom profilerat ribb strular mycket mindre. Det går inte åt så farligt mycket vitlim egentligen, dock gock det åt tre ruller kvalitets maskeringstajp.  


laminering av stäver - jag monterar en smal invändig laminerat stäv 
ovanpå stävmallarna som jag sendan limmar ribbor emot och
på så sätt kan jag plocka bort mallarna efteråt


ribbandet på gång på riktigt




återstår bara dom sista bökiga listorna


medan några limmade lister torkar passar jag på att hyvla stävarna 
och laminera utvändiga stävar



Tyvärr gick det inte att formböja lamineringen av stäven bak - den böjde alldeles för tvärt, så jag fick montera korta granebitar som jag fick runda med raspen. Funkar bra men ser ut sådär...

...det blev dock lite mer acceptabelt efter en grovslipning, och sedan kommer allt bli vitt ändå...:-) 





Eftersom tiden är knapp - jag måste som sagt vara klar med kajaken till Malmö 24 Hour Kayak Challenge den 24. april så jag jobbar väldigt snabbt nu - då slipningen var klar så lade jag på epoxi med en gång fats klockan var över 02:00 och jag skulle jobba dagen efter. Det är fan en drog att bygga...


skrovet färdig med primer. Det gick bara åt 75 g epoxi åt, och jo det är vist en liten kvist som syns där överst närmast stäven - Attans! 

-Och nästa dag var det bara att lägga på glasfiber med vitpigmenterad epoxi. -Och nu måste jag fan ut i verkstaden igen och spackla....


  




11 kommentarer:

  1. Ser bra ut! Och det är verkligen ett knark - räcker med att se bilderna så blir man lite sugen på att bygga igen.

    8 veckor till start nu på lördag och isen ligger fortfarande tjock i kanalen..

    SvaraRadera
  2. Det finns plugg- och kvistborrar så du kan borra ur en kvist och ersätta med en passande plugg. Men det rådet kom tyvärr efter lamineringen ;-)

    SvaraRadera
  3. Sänksåg är rätt benämning. Himla trevlig, men ack så dyr. Makalöst bra för långa raka snitt. Är på min önskelista, men jag måste ha ett lämpligt projekt för att motivera kostnaden.

    /Erik A

    SvaraRadera
  4. Ikke nok med at du bygger samme kajak som Ulf, men tilsyneladende også på samme niveau. Det synes jeg er godt gået og som jeg kan læse Ulfs indlæg, er han ved at blive sugen. Det bliver et dejligt forår.
    Jeg følger byggeriet (byggerierne) med stor interesse.

    SvaraRadera
  5. vist är det ett knark och vi epoxi pundare vet att det bara är första som är gratis, sedan får man betala priset...Ingen tid över, resten av ens liv ligger i spillror, man slutar träffa familjen...

    på däcket kommer jag säakert borra ut en kvist eller två och plugga igen, men skrovet är nu vit och den förargliga kvisten syns knappast från insidan sedan den finns så långt ut i stäven.

    Sänksåg är et bra ord. På danska heter det dyksav. Giller det svenska bättre.

    Tackar och bugar Erik...Jo den lär vara ganska lik Uffes, särskilt eftersom färger och detaljer är lika - fast vit skrov och trädäck är vel knappast så nyskapande inom marin design... skillnaderna är stora nog till att kajaken är egen (Uffe har också fått höra att han bygger samma kajak varje gång fast där finns skillnader och skillnaderna mellan hans och min lär vara större än skillnaderna mellan till exempel Corsa och Corsa GT. -Fast att du kallar min kajak lik Ulfs anser jag vara en komplimang. Tyvärr är jag rädd att skenet av Uffenivå kommer blekna under byggtes gång -med tanke på tidsbrist och eget tålåmod.

    Sedan blir det lite roligt att låta uffe provpaddla en grönlandsklon av hans egna kajak. en sorts miniMe (jag har 14% lägre volym i min och 53 cm sittbrunnsöppning).

    SvaraRadera
  6. Woooh! I'm imressed! :D

    Äntligen är jag här för ett besök på din blogg. Hoppas det var ok att vi väckte dig imorse! :)

    SvaraRadera
  7. trevligt att bli väckt när nu det var ni...

    SvaraRadera
  8. Du är gaaalen Jacooob!

    /Viktoria

    SvaraRadera
  9. kommer du och paddlar med os på lördag vid tio Viktoria?

    SvaraRadera
  10. Ja, det kanske jag gör. Kommer man ut på havet nu då? Vart kliver ni?

    /Viktoria

    SvaraRadera
  11. vet ej. klubben lördag 10...sedan får vi hitta någon stans - kanske kör vi släpet till Ribban. kolla 24H...både här och på MKK bloggen

    SvaraRadera